Individuální potřeby uživatelů lze uspokojit i v „molochu“
Jak o sobě sám tvrdí, je to humanitně založený člověk s manažerskými návyky, který ve všech oblastech svého působení spoléhá zejména na vzájemnou důvěru. Na pozici ředitele služeb společnosti Ledax o.p.s. nastoupil Petr Šulista téměř před rokem a zatím své působení hodnotí s respektem k novému oboru a krátkosti svého angažmá. Je mu 49 let, je ženatý, má dvě děti a ve volném čase trénuje mladé volejbalisty.
Na pozici ředitele služeb společnosti Ledax o.p.s. působíte již téměř rok. Jak byste srovnal realitu s vizí, se kterou jste na pozici nastupoval?
Nastupoval jsem na tuto pozici s tím, že je to pro mě úplně nový obor a nová životní i profesní zkušenost. Myslím si, že mé roční fungování je stále velmi krátká doba na rekapitulaci a hodnocení míry dosažení mých ideálů a očekávání. Co jde říct s jistou, je fakt, že mi má práce přijde velmi smysluplná a naplňuje mě a to je snad dobrý předpoklad k tomu, abych byl i já přínosem pro fungování Ledax o.p.s., pro spokojenost uživatelů. Tato pozice se mi líbila zejména kvůli tomu, že je zde poměrně jasné zadání. Uživatelé jsou lidé, kteří potřebují pomoc menšího či většího rozsahu k tomu, aby mohli žít co nejdéle doma, ve svém známém prostředí a my jim to našimi službami pomáháme zrealizovat.
Funkce, kterou zastáváte, vyžaduje dobré manažerské schopnosti. Kde jste jich nabyl?
Ve své profesní dráze jsem toho absolvoval už opravdu hodně a myslím si, že každá z pozic byla pro něco důležitá. První zkušenosti s manažerským vedením jsem získal na pozici zástupce ředitele učiliště, kde jsem se zároveň i poprvé dotknul zdravotně-sociální oblasti, protože učiliště navštěvovali i zdravotně postižení žáci. Potom jsem působil jako speciální pedagog a v návaznosti na to jsem se stal ředitelem pedagogicko-psychologické poradny v Českém Krumlově, respektive jsem téměř deset let působil ve funkci ředitele pedagogicko-psychologických poraden v celém Jihočeském kraji a to až do nástupu do společnosti Ledax o.p.s. Organizační struktura na mém posledním působišti byla velmi podobná té současné, což byl vlastně také jeden z důvodů, proč jsem se rozhodl vstoupit do trochu neznámých „obecně prospěšných“ vod.
Jaké jsou vaše osobní zájmy, jak se odreagováváte od svého náročného povolání?
Určitě sportem! Teď už spíše v pozici trenéra než aktivního sportovce. A pak se samozřejmě snažím trávit co nejvíce času se svou rodinou, která mě nabíjí úplně nejvíc. Rád trávím svůj volný čas také prací na zahradě.
Ledax o.p.s. poskytuje své služby po celém Jihočeském kraji, má 7 středisek a obsluhuje přibližně 1 500 uživatelů denně. Jak zajišťujete, že se v tomto „molochu“ neztratí kvalita služby a individuální přístup?
Možná to bude znít moc jednoduše, ale v jakémkoliv systému - ať je velký nebo malý - je velmi důležité, aby vztahy v něm byly založeny na důvěře. A na to já hodně spoléhám a věřím v to. Právě v sociálních službách by to pak mělo být úplně samozřejmé a automatické! Jde nejen o vztahy mezi ředitelem a vedoucími středisek potažmo všemi pečovatelkami, ale samozřejmě i mezi samotnými uživateli služeb a pracovníky, kteří jsou s nimi v přímé péči. I když Pečovatelská služba společnosti Ledax o.p.s. má 7 středisek, pokouším se řešit jejich individuální potřeby, snažím se na ně neaplikovat jednotné postupy, protože to by se nám ten individuální přístup lehce ztratil. V naší práci proto kladu velký důraz právě na osobní přístup, profesionalitu a vzájemnou úctu.
Jak se budou rozvíjet služby společnosti Ledax o.p.s. v roce 2015? Chystáte nějakou novinku?
Dlouhodobý cíl, který však z logiky věci nikdy nekončí, je rozvoj stávajících služeb, kterými je pečovatelská služba, služba osobní asistence, domácí ošetřovatelská a hospicová péče a také pronájem kompenzačních pomůcek. Konkrétně je to třeba zavedení pečovatelské služby i do míst, která jsou nyní bez pokrytí, to znamená, že občané tuto službu nemohou v dané lokalitě využít. Ve větších městech je často i několik poskytovatelů, ale v hůře dostupných lokalitách žádný, protože je zde poskytování služby poměrně hodně finančně náročné a tzv. se nevyplatí. My samozřejmě také hodnotíme finanční stránku věci, ale zároveň za tolik let poskytování sociálních a zdravotních služeb pro seniory víme, že nejde dělat „jen“ výhodné služby, protože tím by utrpěla jejich kvalita a komplexnost a to samozřejmě nechceme. Obecně víme, že pro stávající služby je nutné udržet jejich vysokou kvalitu, protože nejlepší marketing je samozřejmě osobní doporučení služby od někoho, kdo s ní má vlastní zkušenost.
Novinkou by mělo být nabízení asistenční služby, kterou sice nebude poskytovat přímo Ledax o.p.s., ale naši partneři, s kterými v současné době probíhají jednání o nastavení spolupráce. Myslím si, že tento prvek „tísňové“ péče ještě trochu chybí ve vějíři služeb, který nabízíme. Uvidíme, zda o tuto novinku bude mezi uživateli zájem.
Co byste popřál uživatelům Ledax o.p.s. a všem čtenářům LEDAX Novin do nového roku?
V „profesionální“ rovině by to bylo určitě přání, aby byli s našimi službami spokojeni. Osobně pak samozřejmě advent plný pohody a spokojené Vánoce, které si čtenáři užijí pokud možno v okruhu svých nejbližších. Do celého roku pak samozřejmě hodně štěstí a zdraví.
Zaznamenala: Dana Kalistová
Máte zájem o jejich pravidelné zasílání? Napište e-mail na adresu: info@ledax.cz nebo zavolejte 800 221 022.