size4-16976070380443-285-mame-i-klientku-se-kterou-chodime-hrat-karty-rika-vedouci-strediska-pecovatelske-sluzby-eva-sekalova

„Máme i klientku, se kterou chodíme hrát karty,“ říká vedoucí střediska pečovatelské služby Eva Sekalová

Pečovatelská služba je jedním ze základních stavebních kamenů Ledax služeb. Poskytujeme ji na několika střediscích v Jihočeském kraji. Co všechno tato služba klientům poskytuje, kolik kilometrů za den naše pečovatelky najezdí nebo jak běžná péče probíhá? Na tyto otázky a několik dalších odpovídá vedoucí našeho střediska v Trhových Svinech a Kaplici Bc. Eva Sekalová.

Kdy dochází k prvnímu kontaktu s klientem?

Telefonicky nás osloví buď rodina nebo přímo senior, že potřebuje dovážet obědy. Jako první věc zjišťujeme lokaci, kam by se obědy vozily, jestli jsme schopni klienta zařadit do některé z našich tras. Máme tu 8 obědových tras. Pokud se jedná o poptávku péče, nejdříve zjišťujeme očekávání a přání klienta. Sociální pracovník si sjedná termín sociálního šetření, které je provedeno v místě bydliště zájemce. Na základě této schůzky je pak možné sjednat péči, která je sestavena „na míru“ – tzn. dle možností pečovatelské služby a zároveň klienta. Je nutné vždy přihlížet i na prostředí, kde bude péče prováděna. V rámci sociálního šetření také nabízíme i základní poradenství – doporučíme klientovi možné kompenzační pomůcky, poradíme, na koho se obrátit s jejich pořízením nebo informujeme o možnosti domácí ošetřovatelské péče zdravotními sestřičkami.

Jaké služby v Ledaxu poskytujeme? Jak obvykle probíhá péče?

U většiny klientů začínáme právě se zavážkou obědů. Při zhoršení zdravotní situace klienta nebo s nárůstem věku se postupuje s péčí, kterou jsme schopni poskytnout, dále. Takže potom se například oběd i podává, pokud už si ho klient nezvládá ohřát. Pomáháme ale i s hygienou klientů. Lidé vlivem nemoci či věku mohou zapomínat brát léky, takže často chodíme i dohlížet, připomínat a kontrolovat, zda si ve správný den berou správný lék, který mají připravený v dávkovači. Klienti také využívají možnost nákupů nebo dopravy na ně, případně je možné dopravovat je služebním autem i k lékařům nebo do jiných institucí. Paní pečovatelky také pomáhají s úklidem domácností nebo vyřizují klientům běžné pochůzky (vyzvedávání léků v lékarně, pošty atd.).

Jaké další služby jsme schopni poskytnout?

Pokud máme klienty s psychiatrickým onemocněním, jako je například demence, která se poslední dobou rozšiřuje, a klienti se z důvodu kapacity nemohou dostat do pobytové péče, takže musí zůstávat doma, jejich rodiny vyžadují i aktivizace klienta během dopoledne. Často se klient nemůže sám pohybovat nebo je tam velké riziko pádu, tak s klienty chodíme například po chodbě nebo při hezkém počasí na procházky. S někým procházíme fotky, podporujeme vzpomínky, to vše je potřeba k podpoře správného fungování paměti.

Mají klienti někdy i specifické požadavky?

Máme klientku, se kterou chodíme hrát karty. Rodina na to nemá čas, a tak naše holky pečovatelky, co ty karetní hry znají, chodí třeba i hrát. :-)

Kolik kilometrů denně pečovatelka přibližně najezdí?

Když rozváží obědy, tak mají podle trasy okolo 150 až 180 kilometrů za den.

Jak dlouho využívají klienti naše služby?

Máme spoustu klientů, které máme už od začátku fungování našeho střediska, takže od roku 2010.

Perlička na závěr – kolik telefonátů za den zvládáte?

Já jako sociální pracovnice mám i 70 telefonů denně, když je perný den. Standardně se to pohybuje kolem 30.