Jak zažádat o pečovatelskou službu?
Ocitli jste se v situaci, kdy vy, jako pečující osoba, najednou spějete do bodu, že nadále pokračovat v daném rytmu bez požádání si o pomoc by znamenalo dříve či později vaše zhroucení? Či jste sami vlivem věku, zdravotního handicapu sociálně znevýhodněni a vaše soběstačnost je natolik snížena, že potřebujete pomoc v běžných životních potřebách?
Síť sociálních služeb je spletitá a vy, jenž jste se najednou ocitnul ve zcela nové roli, byste lehko mohl zabloudit. Níže nabízíme návod, který si bere za cíl zjednodušit pro „nováčka“ ať už v roli pečující osoby, či v roli potenciálního klienta sociálních služeb cestu v tomto labyrintu a nasměrovat jeho první kroky.
Krok č. 0
Pokud potřebujete péči na území, na kterém poskytuje služby mimo jiné i Ledax, můžete zavolat na bezplatnou telefonní linku 800 221 022 mezi 7:30 a 15:30 a kolegyně Vám poradí.
Krok č. 1
Vyhledejte si konkrétní službu přímo „ušitou“ na vaše potřeby. Kdo vám s tím pomůže, nebo poradí?
Městské a obecní úřady – odbor sociálních věcí
Webové stránky a informační linky konkrétních poskytovatelů, letáky, noviny, ošetřující lékaři, sociální pracovnice z nemocnic apod.
Registr poskytovatelů sociálních služeb – zde dle kraje vyhledáte požadovanou službu – ale jakou? Jestliže se rozhodnete, že chcete pečovat či být pečovatelkou navštěvován v domácím prostředí, budete vyhledávat terénní služby (pečovatelská služba, terénní odlehčovací služba, osobní asistence). V případě, že žadatel je ve stavu, kdy potřebuje již častou lékařskou péči, je lepší vyhledávat pobytové služby (domovy pro seniory, domovy se zvláštním režimem, odlehčovací služby).
- Pečovatelská služba – je poskytována v domácím prostředí v předem stanoveném čase.
- Osobní asistence – je poskytována v domácím prostředí i všude tam, kde klient pomoc potřebuje, v předem stanoveném čase.
- Terénní odlehčovací služba – nabízí podporu pro osoby, které dlouhodobě pečují o osobu blízkou za účelem poskytnutí pečující osobě čas na odpočinek.
S vybráním konkrétní služby vám poradí sociální pracovník daného poskytovatele služeb.
Krok č. 2
Po telefonickém kontaktu a podání písemné žádosti o službu se s Vámi spojí sociální pracovník poskytovatele sociální služby a domluví si s Vámi termín schůzky v přirozeném prostředí klienta (byt, rodinný dům, dům s pečovatelskou službou). Na této první návštěvě, tzv. sociálním šetření sociální pracovník zjišťuje celkovou sociální situaci, a sjednávají se konkrétní úkony, v jaké dny a v jakém časovém rozsahu se budou úkony poskytovat, uzavírá se smlouva a též čas a datum, od kdy bude služba zahájena. Služba je založena na smluvním principu, tzn., že nelze zahájit péči bez podepsané smlouvy o poskytování služby.